Deutsch

De Passion for Farming kalender (2016)

Tommy de Lange (totograaf) knipt foto's

Tommy de Lange (fotograaf) knipt foto’s

Wat was het weer een geweldig project. De kalender van MS Schippers voor 2016 is klaar! Afgerond. Afgevinkt. Klaar om te versturen. We zijn enorm trots op de fotograaf en zijn assistente. Maar ook op de visagiste, de modellen en de medewerkers van MS Schippers. En een foto is natuurlijk niets zonder decor. Vandaar dat we alle boeren die hun stal beschikbaar hebben gesteld enorm dankbaar zijn. Zonder hun gastvrijheid, prachtige bedrijven en geweldige dieren was de kalender nooit zo mooi geworden!

Maar hoe komt zo’n kalender eigenlijk tot stand? Hoe ziet zo’n fotoshoot er eigenlijk uit? Na de kalender van 2015 kennen we het klappen van de zweep inmiddels wel. Maar jullie niet! Ik dacht dat het interessant was om de totstandkoming van de Passion for Farming kalender met jullie te delen. Ik begin bij het begin.

Na verschillende brainstormsessies met de fotograaf kon het project van start. De locaties waren gescreend en uitermate geschikt bevonden, de modellen waren geboekt en de concepten voor de beelden waren uitgewerkt. De props waren geregeld en ook de visagie c.q. styling was geregeld. We konden de boer op! Het project bestond uit 6 ‘schietdagen’, met twee of drie shoots per dag. Ik pak er één dag uit.

Op een regenachtige woensdag om 09:00 arriveerde ik bij Boer Rick in Hooge Mierde. Deze gastvrije boer liet ons vol trots zijn stal zien. Vervolgens liep ik samen met Tommy, de fotograaf, een rondje in en rondom de stal en mocht ik poseren op verschillende, al dan niet geschikte, locaties. ‘Iets meer naar rechts! Een klein stapje achteruit nog.’ Je kunt je voorstellen dat dit voor een model in spe als mijzelf erg ongemakkelijk is. Na het kiezen van de beste locatie, niet binnen maar buiten de melkveestal, was de belichting aan de beurt. Kiezen we voor tegenlicht of voor natuurlijk licht? Komt het licht van boven, vanaf de zijkant of kiezen we voor frontaal licht? Een keuze die op het eerste gezicht snel gemaakt lijkt. Maar niets is minder waar. Je bent ongeveer een uur kwijt alvorens de beslissing is genomen.

De fotograaf, het model en de visagiste bekijken nog gauw het eindresultaat.

De fotograaf, het model en de visagiste bekijken nog gauw het eindresultaat.

Terwijl ik samen met de fotograaf de kleinste details aan het fine-tunen was, onderging het model een grondige behandeling door de visagiste. Poedertje hier, eyeliner daar. Na ruim een uur mocht ze de tot make-up room verbouwde koffiekantine van Boer Rick verlaten. Het in een badjas gehulde model en cohorte ging naar de gekozen locatie. De fotograaf knipte een kwartier lang plaatjes. Af en toe moest de visagiste een haarlok naar achteren duwen en kon de shoot vervolgd worden. Na het kwartier gingen we terug naar de kantine om het resultaat te bekijken. Hier werd besloten om de belichting nog wat bij te stellen en om het haar van het model in een staart te doen. Daarna verhuisden we weer naar de fotolocatie en voltrok het schouwspel zich opnieuw. Het duurde echter iets langer dan de eerste poging, omdat de nieuwsgierige koeien van Boer Rick zich ermee bemoeiden. Maar bij de tweede poging was het prijs. We bekeken nog gauw het resultaat.

Daarna gingen we op naar de volgende locatie. Dat was zorgboerderij ’t Geitenboerke, te Veldhoven. Wederom moest ik, ditmaal geteisterd door de ondeugendheid van de geiten, fungeren als model om de juiste plaats in de stal te bepalen. De geiten waren nieuwsgieriger naar mij dan ik naar hen. Desondanks lukte het ons om de perfecte lijnen van de stal in beeld te krijgen en wisten we hoe de tweede foto eruit moest zien. We waren benieuwd hoe de geiten zouden reageren op het mooie model tussen hen in. Het resultaat liegt er niet om. Ze waren nog steeds even nieuwsgierig als altijd.

Maar uiteindelijk lukte het de tweede keer ook om het juiste beeld op camera te krijgen. De fotograaf was tevreden. De geiten waren tevreden. En het model was vooral tevreden. We konden met een super gevoel terugkijken op een succesvolle dag.

Geiten_Model_fotoshoot_Passion for farming

Nieuwsgieriggeit alom

Nadat alle shoots afgewerkt waren, was het wachten totdat de fotograaf een voorselectie had gemaakt van alle foto’s die we knipten. Na twee weken werden we uitgenodigd om onder genot van pizza de definitieve beeldselectie te maken. Hij schotelde ons vijf à zes foto’s per beeld voor. Hieruit moesten we een keuze maken. Hier zaten louter lastige keuzes bij. Het moet een mix van sexy en stoer zijn. Dus sommige modellen moeten glimlachen, anderen moeten stoer kijken. De avond duurde dan ook langer dan verwacht.

De daaropvolgende week stond in het teken van het kiezen van het juiste design voor de kalender en kreeg de fotograaf de mogelijkheid om de beelden nog wat te bewerken. Vervolgens werd het ontwerp naar de drukkerij gestuurd en in de tweede week van november rolden de eerste geprinte kalenders al van de drukpers. Op 02 december volgde er nog een feestelijke presentatie in de fotostudio van Tommy met de modellen, visagiste en medewerkers van MS Schippers. 07 december stond in het teken van de lancering van de nieuwe Passion for Farming kalender van 2016! Het succes van het project droeg bij aan het succes van de campagne. We zijn er van overtuigd dat er veel boeren en boerinnen zijn die met een grote glimlach op hun gezicht de kalender in hun bedrijfskantine op hebben gehangen. We hebben namelijk ook aan de vrouwen gedacht! Rest alleen nog de vraag: “Wat is jou favoriete maand en waarom?”

, ,

Comments are closed.